torsdag 29 april 2010

Riktlinjer


Jag satt i förrgår och gjorde lite riktlinjer för mig själv, bara för att ha något hängande på kylskåpet som påminner mig att jag måste göra detta för min hälsa och mina knän och att det mesta har med sunt förnuft att göra...

För näringslära kan jag, vet också att det man stoppar in måste förbrännas, att jag ska röra på mig fast jag vet att jag får ont efteråt, att detta är en långsiktig plan, gud jag borde få diplom och är snart världsmästare på detta att sitta och planera och försöka ta mig i kragen och göra en förändring i mitt liv, men det kanske blir lättare då man vet att det finns ingen återvändo, ska värken bort så måste jag gå ner i vikt...THATS IT!
Dock skulle väl hjärnan behöva opereras då det är där det mesta av min övervikt sitter, i mitt tankesätt och förhållande till mat som kanske inte allit har varit hälsosamt, samt är.
Att jag dessutom har det i generna gör det inte lättare, vissa kan stoppa i sig nästan allt, själv kan jag knappt titta på något utan att öka några kilon...

Vardagar
Frukost: 2 st wasasport eller annat grovt bröd med hela frön, pålägg, grönsaker, 1 litet glas juice samt kaffe.

Lunch: rester från gårdagen, men med stor portion grönsaker i stället för ris/pasta/potatis, vatten.

Middag: Vanlig husman kost tillsammans med älsklingen, men med liten portion ris/pasta/potatis, grönsaker, vatten

Mellanmål: frukt, nötter/frön vid behov
Snacks: samt godis, inget under veckorna, okej med popcorn någon enstaka gång.

Helger
Frukost: Vitt bröd okej någon av dagarna, ägg, pålägg, grönsaker, 1 litet glas juice, kaffe

Lunch: Då vi oftast äter frukost sent har det ofta blivit mackor till lunch, försöker i stället se om vi kan äta något lätt som sallad, fil tallrik eller soppa

Middag: Det är ju ändå helg så något av det vanliga kan få intagas någon av kvällarna: tacos, kött + gratäng, pizza, hamburgare m.m.

Snacks: Godis, chips, dricka, öl är okej på helgen, men i lagom dos och inte alla dagar under helgen. Och ska vara uppätet då helgen är över så inga frestelser finns hemma..Då min karaktär inte är den bästa..

Motion
Hundpromenader 3 gånger om dagen, försöka simma någon gång i veckan, samt träna mitt program jag fått för mitt knä för att stärka det. Jag börjar så, sedan kan man ju alltid ändra eller utöka träningen, lite är alltid bättre än inget alls...
Vi ska dessutom älsklingen och jag försöka gå 6 km på helgen som morgonpromenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar