torsdag 1 november 2012

Vad har hänt sedan måndagens läkarbesök?

 
I måndags hade jag tid hos min egen läkare och mamma var snäll och tog ledigt från jobbet för att följa med som stöd, känns gott att ha två extra öron och en extra mun.
Hur väl förberedd man än tycker att man är, så är det lätt att glömma det man ska säga, speciellt då de 20 minuter jag fick springer iväg fort.
 
Mötet var inbokat eftersom min sjukskrivning som varat i 2 veckor skulle gå ut den 31/10, samtidigt skulle vi diskutera hur jag mår, min ångest, symtom samt mediciner både för den och min mage.
 
 
Efter att vi pratat klart sjukskrev han mig 4 veckor till (eller nästan, han hade inte sjukskrivit mig november ut, trots jag skulle få 4 veckor), jag fick en ny medicin för magen (som egentligen ska användas för människor med magsår) som ska värka som ett skydd inne i magen.
 
För min ångest ska jag nu testa ett växtbaserat läkemedel "NEUROKAN" som innehåller en hög dos av Johannesört och den används vid lätt nedstämdhet, lindrig oro och mot tillfälliga insomningsbesvär. Jag blev tipsat om detta läkemedel av kvinnan jag har på min KBT, så jag ger det en chans, då jag helst inte vill testa starka, konstiga bensodiazepiner och så kallade SSRI- och SNRI-preparat. Har ju som ni vet (ni som läst mina inlägg tidigare) dålig erfarenhet från dessa.
 
Det knäppa med det nya läkemedlet med Johannesört är att det är jätte känsligt för andra läkemedel och i bipacksedeln står att den INTE ska ätas med andra läkemedel..Hmmmmm direkt mycket hjälp av läkaren fick jag ju inte på det området, antar dom inte är så mycket för det här med så kallade naturläkemedel. Så jag har fått läsa mig fram på alla läkemedel jag äter och kom då fram eftersom det stod rätt tydligt på min magmedicin att den inte fick tas samtidigt som Johannesört, så nu har jag fått sluta med den, tar dock den nya mag medicinen (den mot magsår) det trist är när man inte vet är att de kan ta ut varandra och det är ju svårt att då veta då man ska utvärdera en medicin efter en tid för att se om man tycker den har hjälpt.
 
Så ser det ut just nu, jag tar varje dag som kommer och jag försöker att vara lite egoistisk och tänka på mig själv, visst har jag små känningar på dagarna, men jag testar då att hålla på med mina avslappningsövningar samt ta fram lite tankesätt från KBT...
 
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar