måndag 7 december 2009

Min älskade mormor

Oj vad jag saknar dig mormor....
Än om det var nyligen utan under min gymnasietid du gick bort
Jag tror ändå på något vis att du finns här hos mig, att din ande guidar mig på livets väg, torkar mina tårar då jag är ledsen, ger mig små bevis på uppskattning och ger mig mod....

Du rycktes bort alldelens för tidigt ifrån oss, men med tanke att cancern tagit över din kropp så var det nog lika gott att du fick finna ro någon annan stans..
Alla minnen som du gett mig och alla andra i din närhet kan ju ingen ta ifrån mig/oss..

Du var enormt tjurig, och jag antar att det är en egenskap jag fått från dig, även generna då det kommer till matlagning då du också var kokerska, du mådde som bäst då du fick göra stor kok i ditt kök och sedan bjuda in alla barn och barnbarn.
Efter mamma och pappa gick isär (jag var 2 år) så flyttade vi in hos dig i radhuset på hedvägen, när mamma jobbade fanns du alltid där för mig, man kan säga att du var en väldigt lyckat substitut för min far...
Jag kommer aldrig glömma då du tog fram den mögliga osten ur kylskåpet och skar en skiva, jag sa åt dig att den var dålig, men du hävdade att det var som penecelin (nyttigt)
När jag blev äldre och gjorde ett uppehåll mellan 9:an och gymnasiet så bodde jag hos dig, du var överlycklig då jag fick körkort och jag skjutsade dig gärna. Våra myskvällar spenderades framför tv:n med grillat och potatissallad, med en ljudnivå på tv:n som kunde väcka döda.
Som liten älskade jag då du tog ut dina löständer för att ge mig en puss, var precis som att pussa en bebis
Jag är överlycklig att min mamma fick en mamma som du och att mamma träffade pappa så att jag blev till och fick träffa dig....
Känner en tyngd i bröstet då jag skriver mina rader, men försöker tänka tillbaka på dessa underbara minnen jag ständigt bär med mig i mitt hjärta...

JAG ÄLSKAR DIG MORMOR!!

1 kommentar: