tisdag 5 juli 2011

Man måste få vara lite arg i mellan åt


Man kan störa sig på mycket i mellanåt, oftast små saker som rinner av en precis som ett sommar regn.
Mina irritations moment just nu är vården till dom äldre, ELLOS samt Posten..
När det gäller vården till dom äldre är det mest hemtjänsten jag har insyn i, och där ska drastiska nedskärningar göras just för att spara pengar, sedan att personalen mår dåligt av underbemanning som kanske resulterar i sjukskrivningar (kostnad för arbetsgivaren) samt att dom äldre inte får den tid, förståelse och standard dom har rätt till det är inte så viktigt.
Men det är ju lätt att sitta bakom ett skrivbord och tala om förändring.
Jag tycker alla som bestämmer skulle behöva åka med några veckor och se hur dom äldre har det och hur personalen ibland får slita ont för att hinna allt som ska göras under en dag. Nu har det dessutom kommit papper hur lång tid vissa besök ska ta beroende på vad man gör. Snart kommer väl dom där stämpelklockorna som finns redan ute då man drar ett kort som läses av när man går in till en vårdtagare och dras igen då man går ut för att se hur länge man varit inne, allt för att ha koll på tid och personal. Är det så här vi vill ha vården, och om den redan snart ser ut så här hur ser den då ut då jag själv är gammal???

Ett irritation är det stora postorder företaget ELLOS.
Jag har varit trogen kund länge och väldigt nöjd, med enkel hemsida och snabba leveranser.
Dock har det på sista tiden ändrats, krånglig sida där man byter layout hela tiden och gör saker mer krångliga än dom behöver vara. Utskick av reklam och erbjudanden per post, i beställda paket, per mail och sms då det räcker att lägga in sådana saker på den personliga sidan man har som kund. För visst vill väl ELLOS tänka på miljön som alla andra eller? Ordrarna tar lång tid innan man får hem dom och trubbel med att det står i kundkorgen att en vara är slut, men kollar man sidan så finns den att beställa. Själv hade jag problem nu med min senaste beställning då jag beställde dom storlekarna jag skulle ha, såg att den skulle komma senare och kollade då in min order på mina sidor, och då stod det helt andra storlekar. Efter flera mail fick jag svaret att jag måste ha gjort fel, att dom inte ändrar en lagd order (och visst det kan jag väl köpa) igår kom mitt paket, med fel storlekar, då försökte jag göra en retur på sidan, beställde storlekarna jag ville ha, kollade i kundkorgen och då stod det fel storlekar igen. Så då var det bara att ringa (slösa pengar på deras misstag) Oj sa hon i kassan det måste vara någon bugg....mmmmmm

Posten gör också som dom vill, och man ska ju inte hacka på dom stackarna som kör ut posten och är underbemannande, utan på cheferna som sitter där på sina kontor. Klockan 15.15 igår hade vi fortfarande inte fått våran post så jag ringde dom, efter många om och men fick jag svaret att dom har fram till 16.00 att få ut posten...ahaaa
Klockan 16.15 hade posten fortfarande inte kommit, ringde på nytt och fick svaret att jaha bord du där borta ja men då tar det tid, vi har så mycket att göra, den ska nog komma snart... (då bor vi inne i Tranemo, fast i utkanten av centrum) Klockan 16.38 kom brevbäraren.
Än om dom är underbemannande precis som vi inom vården så måste man ju göra sitt jobb...grrrrr

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar