måndag 3 december 2012

Undersoppa från Finland



Detta receptet har jag fått av min mamma som i sin tur fått det av en arbetskompis.
Sjukhuset i Finland som gett ut detta recept och dietprogram utlovar att man kan gå ner ca 4-7 kg i veckan och ändå må bra!
 
Ni får äta så mycket ni vill, ändå går ni ner i vikt, eftersom de utvalda ingredienserna förbränner kalorier fortare än de producerar dem.
Enligt det här programmet kan ni äta efter detta sättet så länge ni önskar, dessutom om ni följer denna diet noga så kommer den rensa era matsmältningsorgan också!
 
Själv tänkte jag ge det en chans, jag menar svårt att ha åsikt om något om man inte testat, så jag har startat min första dag idag (3/12 -2012)

Se till att du har en STOR Kastrull när du ska koka den här soppan
(jag gjorde halv sats pågrund av för liten kastrull, men får nog koka den andra halvan av satsen på onsdag)
 
En undersoppa
 
6 stora lökar
1 medelstort vitkålshuvud
4 morötter
1 sellerstjälk
1 purjolök
2 burkar konserverade tomater (800g)
2 gröna paprikor
2 påsar löksoppa (veg. finns i hälsokostbutiken) detta har jag dock uteslutit i min soppa
 
Kryddor enligt egna önskemål (själv tog jag persilja, chili, oregano, salt och peppar)
OBS! Som extra krydda till soppan kan man tillsätta 3 köttbuljong eller veg-tärningar.

Skär grönsakerna, tillsätt vatten till de är övertäckta och låt allt koka under 1 timma.
Ät av soppan så mycket som möjligt, närhelst du känner dig hungrig.
Den här soppan producerar inga kalorier.
Ju mer du äter av den ju mer går du ner i vikt!!!!!!!
 
Dag 1
Ät alla slags frukter (dock ej bananer) så mycket du vill, även meloner. Kalorihalten är så låg, att om du håller dig till den här soppan, så kan du gå ner i vikt upp till 1 350 gram per dag.
Ät av soppan så mycket du vill!

Dag 2
Ät alla slags grönsaker, kokta eller råa, så mycket du orkar. Men undvik: säd, ärtor och bönor.
Ät så mycket soppa du vill!

Dag 3
Ät alla slags grönsaker och frukter (dock inte potatis och bananer)
Av soppan äter du så mycket du vill!

Dag 4
Idag får du äta 5-8 bananer och dricka 5-8 glas lättmjölk.
Av soppan äter du så mycket du vill!

Dag 5
Nu får du äta 6 tomater och ungefär 280-340 gram nötkött eller fisk.
Försök att dricka minst 8 glas vatten under dagen så att kroppens surhetsbalans bibehålles.
Av soppan äter du så mycket du vill!

Dag 6
Ät olika slags grönsaker och nötkött - så mycket du vill!

Dag 7
Ät och drick så mycket du vill av: råris, grönsaker, saft, fruktsaft 8osockrad), te eller kaffe (svart)

GLÖM INTE att dricka minst 8 glas vatten om dagen, vare sig du äter soppa eller inte!

Givetvis återkommer jag efter mina 7 dagar för att berätta hur det går för mig, kan berätta att jag vägde in mig i morse och än om jag skäms kan jag berätta att vågen stannade på 108,9 kilo till mina 164 cm i strumplästen, så nu vet ni det me!

Maria

2 kommentarer:

  1. Intressant å se hur det går! Kännervihen den där soppan. Har någon gång för längesen gjort nån liknande som kallades supersoppa.
    Lycka till!! :) kram!

    SvaraRadera
  2. Ja efter första dagen kan jag ju säga att jag redan är less på just soppan, är inte överförtjust i soppa annars och speciellt inte med bara grönsaker, den liksom växer i munnen på mig...
    Men jag ska stå ut en vecka, sedan blir det nog fram till jul grönsaker, frukt och protein =)

    SvaraRadera