tisdag 15 januari 2013

Svar på en ny läsares frågor angående min vikt, kost och motion

Jag tittade in under kommentarerna på dagens blogginlägg och såg att en ny läsare hittat till min sida som kände att hon blev så motiverad av min viktresa och undrade lite hur och vad jag äter samt hur jag tränar.
 
Jag har försökt gå ner så många gånger i vikt förut så jag kan inte hålla räkningen och visst har jag lyckats som den gången jag var med i Viktväktarna 1998 och gick ner 15 kilo på 4 månader,,
 
Efter den resan höll jag vikten ett tag och sedan kom dom smygande och jag la mig till med en rejäl övervikt, vägde alltså inte mer än 87 kilo den gången då jag (kände samt var överviktig) den vikten har jag passerat med råge och nu har jag i stället grov fetma (enligt experternas tabeller) och ett BMI på över 40.
Vad är annorlunda denna gången om jag jämför med alla andra gånger jag försökt gå ner i vikt och lyckats gå ner några kilon som jag sedan gått upp igen...
 
Ofta har jag motivation från början och kan vara duktig några veckor, till jag får en motgång eller mitt ät beroende tar över eller jag bara känner att oj vad jag får försaka sådant som jag älskar och njuter så av att äta, så vill jag inte leva. och så fortsätter det, en demon på ena axeln och en med sunt förnuft på andra axeln...
 
Det är inte lätt och jag vet inte hur det går denna gången, men jag känner mig mer beslutsam denna gången. Förutom att ha testat viktväktarna har jag också testat att äta Gi metoden, LCHF samt Modifast (bantnings dryck från Apoteket)
Denna gången beslutade jag att åter igen bli medlem på MATDAGBOKEN
http://www.matdagboken.se/?p=start&PageID=5
därför att jag behövde se vad det kostade i kcal (kalorier) allt jag stoppade i munnen i tid och otid, att riktigt förstå vad jag gjort mot min kropp och hur jag fått min kraftiga övervikt.
Så anonym (mia) jag råder dig att bli medlem på sidan för att få stöttning av människor i samma sits, få tips på mat du kan laga samt föra in motion och se hur många kcal du tjänar när du tränar samt mat i din lista för att se vad maten du äter innehåller när det kommer till fett, protein och kolhydrater.
Man skriver in sin startvikt samt midje och höft mått och programmet räknar ut hur många kalorier man ska äta, samt att man i inställningar själv bestämmer hur många kalorier av dessa som ska dras bort i viktnedgång, själv har jag valt att dra bort - 700 kcal.
 
Jag försöker att äta vanlig normal husmanskost, alltså liknande som jag åt förut, men försöker minska portionerna på sådant som kanske ger lite mycket kcal samt göra kloka val, är det värt att äta 1 dl (100 gram) jordnötter som kostar mig 600 kcal eller kan jag i stället välja något annat som Saltapinnar som jag mumsade i mig i kväll, 89 gram (nästan en hel påse) som kostade mig 338 kcal.
 
Det är också viktigt att känna att detta ska jag klara, okej att jag tabbat mig flera andra gånger, men nu sjutton ska jag fixa detta, med stöd av nära och kära samt andra i samma sits.
 
Dessutom försöker jag att öka på motionen, morgon promenad med hunden på 45 till 50 minuter, i mellan åt (ibland) promenad efter lunch 6 km, kvällspromenad med hunden 20-30 minuter. Och så yoga på måndagar, cirkelträning på gymmet på tisdagar, Zumba på onsdagar och Micro yoga på söndagar. Men den träningen kan ju variera beroende på vad jag känner för. Har haft en paus från gymmet då jag haft en bråkig rygg, men nu försöker jag ta tag i den träningen igen...

 
EN DAG

FRUKOST

28,0 gram Rågkusar   74 Kcal
0,5 dl Lättmjölk 0,5% fett berik med D-vitamin  20 Kcal

100,0 gram Te bryggt – The  0 Kcal

1,0 tsk Honung  23 Kcal
1,0 st Ägg kokt  70 Kcal

1,0 tsk Kalles Kaviar lätt  15 Kcal

1,0 dl Keso färskost 4% fett  93 Kcal
34,0 gram Rökt kalkon  45 Kcal

Fett: 12 g   Protein: 31 g   Kolhydrater: 27 g   340 kcal

 

LUNCH
100,0 gram Kassler rökt kotlettrad gris  106 Kcal
64,0 gram Medelhavsmix sallad ICA  10 Kcal
104,0 gram Mozzarella. färskost  335 Kcal
6,0 dl Mineralvatten  0 Kcal
Fett: 27 g   Protein: 46 g   Kolhydrater: 2 g   451 kcal


FIKA PÅ STAN

100,0 gram Te bryggt – The  0 Kcal
1,0 tsk Honung  23 Kcal
2,0 msk Mellanmjölk 1,5% fett berik med D-vitamin  14 Kcal
Fett: 0 g   Protein: 1 g   Kolhydrater: 8 g   37 kcal
I BILEN PÅ VÄG HEM
1,0 stort Äpple m skal  140 Kcal
Fett: 0 g   Protein: 1 g   Kolhydrater: 31 g   140 kcal



MIDDAG

92,0 gram Rimmad oxbringa nöt kokt  331 Kcal
136,0 gram Potatis kokt  106 Kcal
0,5 Tärning(ar) Köttbuljong pulver tärning  7 Kcal
0,5 dl Milda mat extra 4%  29 Kcal
0,5 msk Dill  1 Kcal
1,0 dl Morot  17 Kcal
1,0 dl Squash – Zucchini  7 Kcal
50,0 cl Mineralvatten  0 Kcal
 Fett: 26 g   Protein: 32 g   Kolhydrater: 28 g   498 kcal



TILL KVÄLLEN

74,0 gram Brie Ica basic fetthalt 32%  275 Kcal
Fett: 24 g   Protein: 13 g   Kolhydrater: 1 g   275 kcal



TOTALT INTAG UNDER DAGEN

    Fett: 89 g    Protein: 124 g    Kolhydrater: 97 g     1741 kcal

Har ni fler frågor så ställ dom gärna, kan jag svara gör jag så, annars hänvisar jag er till andra informations källor..

Maria




 


 


 
 

1 kommentar:

  1. Tack för ditt svar! är nu ännu mera sugen att fixa detta./Mia

    SvaraRadera