lördag 18 september 2010

Recept på Tortilla-tårta

Fick smaka denna underbara maträtt då svärmor lagade den nere i falkenberg i sommar och igår gjorde jag den själv för första gången här hemma.
Här nedan kommer receptet, det är två fyllningar men jag gjorde precis som svärmor jag blandar ihop dom två efteråt till en röra.

Tortilla-tårta 4-6 port
1 pkt tortillabröd (8 st )

Fyllning 1
400 g blandfärs
140 g bacon
1 röd paprika
½ chilipeppar
2 msk smör eller margarin
1 pkt taco spice mix ( 40g)
1 burk tacosås (230 g) att lägga i mellan

Fyllning 2
200 g hackat spenat (jag använde fryst)
3 vitlösklyftor
1 rödlök
2 msk smör eller margarin
2 dl keso
150 g philadelphiaost
1 dl riven ost

Ugn 225 grader

Gör så här:
Fyllning 1
Strimla baconet i mindre bitar. Skölj, kärna ur och tärna paprikan fint. Tärna chilipepparn mycket fint. Stek köttfärs och bacon i matfettet i en stekpanna, krydda med taco krydda. Vänd ner paprikan och chilipeppar. Smaka av med salt och peppar (vilket jag inte tycker behövs)

Fyllning 2
Låt spenaten rinna av i en sil, pressa med en sked ur vätskan ur spenaten. Skala och hacka vitlök och lök fint. Fräs spenaten, vitlöken och löken i matfett, smaka av med peppar och salt. ta spenatröran från värmen. Häll i en bunke, tillsätt keso och philadelphiaost och blanda samman, rör även i köttfärs blandningen så du får en röra.

Lägg tortillabröd i en form eller på en plåt med bakpapper, själv använde jag en teflonform och använde inget bakpapper utan smörjde bara med olja i botten. Bred på lite av fyllningen på tortillan och ringla över tacosås. Lägg på nästa bröd och gör sedan om samma procedur till du kommer till toppen av tårtan där du avsultar med fyllning och toppar med riven ost. Gratinera tårtan i mitten av ugnen ca 10 minuter, täck eventuellt med aluminiumfolie om tårtan mörknar. servera med sallad, crème fraiche och tacosås.

Smaklig måltid!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar