tisdag 17 november 2009

Snart får jag ta fram dom


Jaaaa eftersom jag ska bort nästa helg då första advent är så planerade jag och mamma i helgen att nu till denna helgen på söndagen ha en mys dag med glögg, pepparkakor och julmusik och plocka fram alla jullådor från garaget...
Vi har alltid i min familj julpyntat fullt ut från 1 advent förutom julgranen då..vet att många bara väljer att sätta upp julgardiner och ta fram stakarna, men vi tar det alltså en bit längre och slänger fram alla tomtarna också...
Sedan efter nyår kan jag gärna ta bort dom (då är jag nöjd) medans mamma vill ha kvar dom till en bit in i januari....


Mmmm snart ska det julbakas, göras godis.......
Vi hade också tänkt att andra advent gå och äta julbord.....
Mmmmm snart e julen här, vad jag längtar, det är absolut klart min favorit högtid....
Vi brukar också åka på Lisebergs julmarknad, men eftersom vi båda tycker att det är mysigt och stämningsfullt men dock samma ett hela tiden så hoppar vi den....
Som liten tös fick jag vara med om många traditioner i min familj och släkt, för det första så delade min mamma och hennes 2 systrar på att ha julen hemma hos sig...Ofta var vi upp till 23 stycken samlade, god mat (hemlagat), Kalle Anka och givetvis tomten och mycket snö (för jag har aldrig varit med om en jul utan snö under mina julaftnar i Norrland)
Några veckor innan jul så skulle det julbakas, vi hade också en pyssel helg då vi gjorde prydnader till julgranden, egna tomtar och godis...
Vi var alltid på Universum i Umeå hela släkten och åt ett dignande julbord första eller andra advent. Att åka spark med fackla i handen ner till kyrkan och gå på julottan var också en tradition (dock sov jag som liten mest där på kyrkstolen)
På julaftons morgon satt det alltid en julstrumpa vid dörren, med ett litet paket, godis och en tidning och faktiskt än idag kan det hända att jag får något i julstrumpan..En sak som jag inte vill släppa på *ler*
Härliga underbara traditioner som jag vill föra vidare och som jag har svårt att släppa fast jag nu sitter här och är vuxen....
SAKNAR min släkt enormt då det börjar gå mot julen, en jul utan dom blir som ingen riktig jul.
men då plånboken oftast e tom så blir det sällan någon resa uppåt då...
Jul jul strålande jul, dans över vita skogar.....

4 kommentarer:

  1. UNDERBAAAART!! :) Gud va härligt det är med JUL! Jag brukar gör som de flesta andra å vänta lite med tomtarna...men har märkt att det blir tidigare å tidigare som tomtarna åker fram dock ;) Man vill ju hinna se dem ett tag!

    SvaraRadera
  2. Härligt! :-)
    Julen är ju årets största och finaste högtid tycker jag (med)!

    SvaraRadera
  3. Dina barndoms jular låter som taget ur en vacker Ingemar Bergman film :)

    När åker du på dejt? Måste pirra något enormt i magen nu eller? Lycka till! Tänker på dig!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Japp Casalott mina barndoms jular ligger mig varmt om hjärtat......Det är väl därför julen är en sådan speciell högtid för mig....
    Du jag åker på date i morgon bitti....
    Just nu känner jag mig lugn, men när jag kommit fram och sitter och väntar på att han ska komma så kommer nog mitt hjärta slå några frivolter =)
    Tar din varma tanke med mig

    Kram

    SvaraRadera