fredag 5 oktober 2012

I dag har jag bakat SURDEGSBRÖD

Jag har faktiskt ALDRIG bakat surdegsbröd förut, har alltid velat testa men det har liksom aldrig blivit av.
 
Nu finns det ju behändig surdeg på burk att köpa i affären och då har man tagit en genväg i ett vips, inte för att surdeg är svårt att göra själv då den bara innehåller mjöl och vatten som fått stå framme i rumsvärme några dygn.
 
Så nästa gång jag bakar matbröd då blir det nog på egen surdeg, man får dock tänka på att inte arbeta degen för länge efter den gäst första gången eftersom man då arbetar bort dom bubblor som ska bli  de hål som är typiska för just surdegsbröd, jag lyckades väl rätt så bra, goda blev dom i alla fall.
Finns inget godare att skära en skiva nybakat bröd och smeta på en stor klick med smör som smälter och till och med rinner ner för fingrarna.
 
Surdeg på burk
 
 Mina färdiga brödlimpor.
En naturell med havssalt utanpå och en med pumpafrön och aprikoser....
 
Maria


3 kommentarer:

  1. Mmm ser gott ut! Har heller aldrig provat surdeg. Får nog ta å göra det! Kram !

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du absolut ska göra, tycker bröd bakat på surdeg faktiskt är mycket godare än annat bröd =)

    SvaraRadera
  3. Mmmmm, de ser jättegoda ut! Jag har inte heller testat förut, får kanske göra det. JAg har en killkompis som är fantastiskt duktig på just surdegsbröd. JAg får väl ha kurs med honom. :)

    SvaraRadera