onsdag 6 juni 2012

Ångest, irritation, mediciner och läkarbesök


 Det här med ångest, oro samt vara deprimerad har inte varit helt lätt, att dessutom behöva kriga med läkare då det gäller mediciner som skrivs ut utan att dem egentligen vet hur de funkar, vilka biverkningar de har och så vidare, är svårt att hantera och grepp för mig.
Man får själv vara sin egna lilla detektiv!

Jag startade upp i februari med ett SSRI preparat, som jag åt i 7 dagar och sedan själv beslutade att avsluta och sluta ta utan att trappa ner eftersom jag hade så många biverkningar på medicinen, jag stod helt enkelt inte heller ut med mig själv och den stillasittande zombi jag blev.

Efter det Atarax som tog lång tid innan jag kände förtroende för, gillar som sagt inte att behöva medicinera mig, men efter ett tag kände jag tryggheten, jag åt den inte ständigt utan tog den vid behov när jag fick mina känningar (fysiska symptom), skönt att veta att man har en tablett med sig som verkar på 15 minuter och håller i sig 12 timmar, jag kunde även ta 2 st direkt om det behövde, i början fick jag då gå och lägga mig eftersom de gjorde mig trötta, men efter ett tag vänjer kroppen sig och jag har kunnat vara igång. Nu på slutet tog jag 3 st varenda dag under några veckor då trycket i skolan varit som tuffast och kroppen sagt ifrån. För några dagar sedan var jag åter nere på bara en tablett om dagen som jag intog på morgonen. Dock efter besök med min läkare i måndags fick jag en ny medicin LYRICA 50 mg 2 st per dag och telefontid nästa torsdag för uppföljning. Jag känner så här i efterhand att jag fick dålig information om varför jag inte fick fortsätta äta ATARAX samt hur denna nya medicin som verkar på annat sätt med andra substanser funkar. Så som alltid efterforskade jag, läste läkarforskningar, medicinforum, och andra läkemdeles sidor och fick fram information att denna nya medicin jag fått är narkotika klassad i Usa och kan vara på god väg att även bli det här i Sverige. Ofta går man upp i vikt då kroppen binder vätska av tabletten, man får ofta även ständigt öka dosen då kroppen efter ett tag blir van och man får symptom igen på sitt GENERALISERAT ÅNGESTSYNDROM.
Dock är denna medicinen ej godkänd att använda för GAD i Usa. När man sedan ska sluta med Lyrica och måste trappa ner, drabbas man enligt många personliga historier jag läst av otäcka utsättningssymptom.

Jag kände att jag hade greppet om min ångest innan denna tabletten, ja ni vet att jag började se ljuset och kunna acceptera min ångest, att just nu lära mig att leva med den. Pressen från skolan har släppt jag kan åter andas och jag tror att med jälp av ATARAX,  för LYRICAN slutade jag ta idag, skulle ha tagit min kvällsdos men gjorde det ej, det var rätta valet för mig efter att bara hunnit äta 3 tabletter och ändå känt olika konstiga symptom.
Nä jag behöver inte sådan här skit, jag kommer klara detta ändå..SÅ DET SÅ!!!

Bra tips om du vill läsa mer om ångest: http://www.angest.se/riks/

Maria

2 kommentarer:

  1. Ramlade in här från Quila o Ronjas blogg...

    Jag arbetar inom socialpsykiatrin och det är så roligt, tungt vissa dagar naturligtvis men alltid intressant. (har visserligen mest med psykoser att göra)
    RSMH har oxå en bra sida, den brukar jag vara inne och tassa på ibland
    http://rsmh.se/att_leva_med-angest.shtml

    SvaraRadera
  2. Kul att du tittade in här Sara, alltid kul med nya läsare.
    Tack för länk tipset!
    /Maria

    SvaraRadera