onsdag 10 november 2010

Jul i mitt sinne


Jag älskar julen, den har alltid varit en STOR högtid i min släkt och familj.

Jag har kära minnen från tiden då mormor levde, då det mesta på julbordet var hemma gjort, det pysslades och bakades.

På ett skåp i vardags rummet anordnande vi alltid en liten tomtevärld, med vadd som snö och speglar som skridskobanor, toppat med mormor och mammas egenhändigt gjorda tomtar.
Vi gjorde alltid ett pepparkakshus, naturligtvis fick jag även choklad kalender, samt tv och radions kalender.

Kring första advent gick vi alltid och åt julbord med släkten, på julaftons morgon blev det julotta dit jag och min kusin åkte på sparkar med facklor i händerna.
Vi dörren satt alltid en julstrumpa med godis och tidning, och jag vågar stolt berätta att den traditionen håller vi hårt fast i.
Dagen före julafton, klädde vi alltid granen, julskinkan griljerades och första mackan avsmakades med glögg och bingolotto.


Vi har dom flesta julaftonar firat hela stora tjocka släkten, i år är första julen för jag och älsklingen, i år hos hans familj med min mamma.
Tror jag snart köpt varenda jultidning jag funnit, för lite tips och idéer
Snart blir det pyssel kväll med svärmor då det ska drickas glögg, göras tomtar och egna julkort.

LÄÄÄÄÄNGTAR!!!

Maria

4 kommentarer:

  1. ja det blir trevligt att fira jul med Daniel och hans föräldrar, vi måste ta med oss något från våra traditioner, men vad?
    Kram mammis

    SvaraRadera
  2. Ja men Jag också lännnngggtttar !!! Ja julen är nästan det ända jag firar nu för tiden åsså valborg förståssTänk det är bara två veckor tll advent när vi får köra upp ljusslingorna ....hoppas skellefte kraft har el till oss alla Jag fick höra av tomten att du tjuvbörjat med struvor ...Fuskis !!

    SvaraRadera
  3. Jag är väl för fan inte anonym .....Jag är favoritmorbror och het BosseBus !!! så de så

    SvaraRadera
  4. Åh va mysigt det låter!! Jag längtar också till jul, kanske inte själva julafton då min mor å far ska träffas för första gången på mååånga år...dessutom ska de träffa S. föräldrar för första gången också...kan bli intressant...:-S
    Längtar iaf till att få julpynta, baka pepparkakor å lussekatter, dricka glögg, tända ljus å mysa!! Kram!!

    SvaraRadera