lördag 21 juli 2012

Så e läget



I fredags morse åkte mamma hem till sig igen för att åka vidare upp till släkten i Ume och kvar är lilla Selma, så nu får vi testa på hur det är att ha valp igen. Var ju några år sedan sist då Zingo hunnit bli 6 år.

Jobbade i fredags, men fick dessvärre gå hem tidigare då magen bråkade med mig, mådde dessutom inge vidare i min ångest och depression och bryt ihop då jag kom hem, grät så jag aldrig trodde tårarna skulle sluta. Pratade med mamma och grät så klart igen, tål inga omställningar, vill jobba men känner att det är jobbigt nu. Vilket ofta slutar i att jag blir förbannad, irriterad, ledsen över att jag nu för tiden inte tål något, att jag blivit så skör och att symptomen ångesten ger mig sitter i hela dagarna är frustrerande...

Och jag vill hitta roten till problemet, vad är det som löser ut symptomen hela tiden. Ja jag vet att skolan och pressen var en sak, men den är ju över och ska jag vara ärlig är symptom jobbigare nu (mildare, men sitter oftast i hela dagarna) och det hade jag ju inte när jag gick i skolan..hmmmm man fattar ingenting.

Tycker inte jag kommit någon vart sedan jag började hos min psykoterapeut i februari och skulle nu vilja testa KBT som jag hört så mycket om..På onsdag ska jag börja få lektioner i kroppskännedom hos sjukgymnasten, där jag ska få hjälp med andningen, meditation, avslappning med mera. Allt jag har velat hela tiden är att få de rätta redskapen att utan medicin klara ut detta på egen hand och givetvis med hjälp av nära och kära...

Mamma blev ju så klart förkrossad igår när hon hörde hur jag mådde och sa direkt att då stannar jag bara i Ume över helgen och inte de 3 veckorna som det var tänkt, och ja jag vet att hon får och ska ta egna beslut och jag kan in te bestämma över henne men jag kan inte låta bli att känna att människor runt mig på något sätt inte får leva för att jag ständigt måste passas och ställas upp på.

När jag får dessa tankar kan jag känna skuld, att livet blivit som det blivit, men så finns den där lilla rösten på axeln som säger till mig att detta är inget jag kan styra eller själv har valt och människor runt mig känner inte att dom offrar något dom ställer upp för mig av kärlek!

Så jag sa åt mamma i telefonen att inte boka om sin resa ännu att jag måste få ta en dag i taget för jag vill ju att mamma också ska få må bra och göra det hon nu sett fram emot. Tankar har funnits att sjukskriva mig en vecka för att samla kraft, batteriet  hinner liksom inte laddas upp på 1-3 dagars ledighet. Att försöka klara av ett liv, ett jobb och det trots mina äckliga ångest symptom som nu satt sig fast i halsen och ger en ont i halsen/kvävningskänsla är inte trevligt och gör mig matt och trött.

Det skulle vara trevligt att åter se den glada, ibland positiva, livsglada Maria igen, jag vet det kommer hända. Men det är väl som med vilken sjukdom som helst, man vill bli frisk direkt och detta får jag nog försöka acceptera att det kommer ta tid.

Maria

4 kommentarer:

  1. Hej gumman, som du vet finns alltid mamma där vid din sida och du ska inte känna någon skuld eller andra negativa tankar, för som jag sagt många gånger tidigare så är ju den viktigaste för mig.
    Pussar och Kramar, älskar dig

    SvaraRadera
  2. Ja det vet jag mamma och jag jobbar med att bättra mig i mitt tankesätt. Och som jag vet jag måste släppa in människor i min närhet att dom ska få göra det dom vill för mig utan att jag ska ha dåligt samvete och att någon måste offra något för jag vet ni gör allt av kärlek..

    PUss på dig och du saknar dig så klart!

    SvaraRadera
  3. Hej Maria!
    Vad jobbigt att höra att du mår så dåligt!

    Jag har själv alldeles nyligen hört talas om HSP, High sensitive person, och insåg direkt att det stämde in på mig. Jag klarar inte av att ha folk runt mig jämt och mår bäst när jag får dra mig undan när jag behöver. Jag lider när jag får för lite sömn eller inte får äta när jag är hungrig mm mm. Vet inte om du känner att detta är något som stämmer in på dig men det kan ju vara intressant att kolla upp? Googla på HSP test så hittar du en sida där man kan testa sig själv. Testet är i två delar. Poängsumman i del två drar man ifrån på resultatet i del ett. Får man en poängsumma på 60 eller mer så är man definitivt en känsligare person än många andra. Själv fick jag ett resultat på 91.
    Jag vet att man inte kan jämföra detta med depression och ångest, men ibland undrar jag om inte symptomen går hand i hand. Detta löser kanske inte heller några världsproblem men bara vetskapen om varför man reagerar som man gör kan ju faktiskt vara till stor hjälp för ens egen skull.

    Allt gott önskar jag dig!!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Tack Pernilla för ditt tips, jag ska absolut kolla upp det du skriver om , göra testet samt läsa mer....Visst som du säger det kanske inte lindrar min ångest, men den kanske ger svar på många ?????

    Kram vännen

    SvaraRadera