fredag 30 september 2011

CITAT

"Jag har ingen rätt att vilja förändra andra om jag inte själv är öppen för förändring"

Martin Buber
"Du är en droppe i havet och alla hav består av droppar - ändå är du en särskild"

Stig Johansson

"I am always willing to learn,
however I do not always like to be taught"

Sir Winston Churchill

"En del når alltid sina uppsatta mål - de har folk som håller i stegen"

Stig Johansson

"Problem som hotar att växa en över huvudet måste man sluta vattna"

Stig Johansson

"När man haft riktigt bråttom måste man stanna upp och vänta på sin själ"

Ett kinesiskt ordspråk

"Om vi vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål
måste vi först finna henne där hon är och börja just där.
Detta är hemligheten i att hjälpa.
Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad
hon gör men först och främst förstå det hon förstår.
Om vi inte kan det så hjälper det alls inte att jag vet mera.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så är det för att jag är högmodig
så att jag istället för att hjälpa honom vill bli beundrad själv
istället för att hjälpa henne.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den man vill hjälpa
och därmed förstå att detta med att hjälpa är inte att
vara härsklysten utan att vara tålmodig.
Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon."

av Sören Kierkegaard, 1859


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar